علی هادیان حقیقی

رهاورد(فطرت ثانی من)

علی هادیان حقیقی

رهاورد(فطرت ثانی من)

سلام خوش آمدید

چطور نه بگویم؟

چهارشنبه, ۱۷ فروردين ۱۴۰۱، ۰۴:۰۱ ب.ظ

 

قیافه دوستم وقتی بهش نه گفتم...

قیافه دوستم وقتی بهش نه گفتم...

چند وقت پیش یکی از دوستانم برای پیشنهادی با من تماس گرفت کلی توضیح مقدمه چینی ،خوبی خوبم نمود و بعد پیشنهادش را مطرح کرد.

من هم رک و مستقیم گفتم نه نمی تونم واقعیتش.

منتهی به گونه ای گفتم نه که دل خودم هم برایش کباب شد

لحظه ای مکث نمود من فکر کردم تلفن قطع شده بعد با لحن ناراحت کننده ای گفت: نه پس؟ باشه خداحافظ....
 

کاری به نگاه های دو دو تا چهار تا امروز ندارم که دوستی ها همه برروی سود منفعت شده. در اینجا چند نکته برای نه گفتن برای خودم وشما یاداور میشوم.

 

نه گفتن از نظر من 4 مرحله دارد.

۱)قلبا راضی به انجام آن کار هستید؟

یعنی بدون رودربایستی باخودتان قلبا دوست دارید آن پیشنهاد را قبول کنید یا نه؟

اگر نظرت مثبت است که هیچ.

ولی اگر نظرت منفی است برو سراغ مرحله دوم.

پی نوشت مهم: وقتی قلبا مایل به انجام یک کار یا قبول درخواست نیستید سعی کنید از درجه احساس عذاب وجدان خود کم کنید.

به قول محمد رضا شعبانعلی

در نه گفتن روی خود موضوع متمرکز شوید و مسئله را شخصی فرض نکنید

مدام در ذهن خود، تکرار کنید که بحث بر سر یک «درخواست» و «پاسخ آن درخواست» است.

بحثی بین شما و طرف مقابل وجود ندارد.

با این نوع فکر کردن، هم می‌توانید راحت‌تر «نه» بگویید و هم در مذاکره خود، به سمت حمله به طرف مقابل، متمایل نخواهید شد.

 

۲)مقدمه چینی وپرسیدن چند سوال( از جزئیات و دادن بازخورد از صحبت های فرد پیشنهاد برای اماده کردن فردبرای شنیدن نه)

به طور مثال ((اها پس فرایندش این طوری است. بعدش چی؟ پس منظورت اینه که..))

۳)پرسیدن جمله ((من الان باید بهت جواب قطعیمو بگم؟))

یا

(( من باید بپرسم یا فکر کنم الان نمیتونم جواب قطعی بهت بدم))

اگر گفت بعدا هم میتوانی جواب شخص را بدهی به شخص بگویید بگذار فکرم را بکنم بهت میگم اگر هم گفت نه همین الان جوابت را بگو میتوانید بگویید: چون نمیتونم قول قطعی بهت بدم جوابم منفی است شرمنده.

به قول "چارلز نیلسن"

به تجربه آموخته ام که وقتی کسی از من پاسخ "آری" یا "نه" می خواهد، اگر مرا تحت فشار زمانی قرار داد، بلافاصله پاسخ "نه" را بگویم. چون پاسخ منفی را می توان بعدا به پاسخ مثبت تغییر داد. اما برای تغییر دادن پاسخ مثبت، معمولا دیگر فرصتی نیست. آن هم برای مخاطب شتابزده ای که آن را با فشار اخذ کرده است.

دو پی نوشت:

پی نوشت1:

حالا الان نمیتونم جوابت رو بدم به این معنی نیست که به طرف بگویید دو هفته دیگر جوابت را میدهم خبرش را بهت میدهم یعنی تا آخر همان شب بهت خبر میدهم. طرف را دو هفته الکی علاف نکنید.

پی نوشت۲:

بعضی جاها باید مقتدرانه ورک بگوید نه.

مثلا اگر سیگاری نیستید ودوستتان چندبار سیگار بهتان تعارف میکند اینجا محکم وجدی بگویید نه.

معمولا در درخواست های مالی مثلا اینکه شخص میگوید ۳تومن داری بهم قرض بدی نمیتوان گفت حالا بگذار بروم فکر هایم را بکنم همانجا باید نه را بگویید اگر قلبا نمیخواهید پولی قرض بدهید.

وبه فردا وپس فردا نبابد انداخت.

بحث مالی شوخی ندارد وقتی جوابتان نه هست محترمانه بگویید نه.

پی نوشت:

۴)ارائه راه حل جایگزین.

((استفاده از ولی میتونی....//ولی یکی هست.....))

اگه مورد یا شخص جایگزینی برای فرد دارید میتوانید به آن شخص پیشنهاد بدهید

 

خلاصه مبحث:

سلام

سلام

خوبی خوبم

۱)دادن پیشنهاد به شما

۲)تصمیم قلبی اره یا نه

اگه نه

۳)استفاده از جملاتی

پس منظورت اینه که...

اها پس کاراش اینطوریه؟

برای این کارمیخوای؟

فرایندش چطوریه؟

و گوش دادن با دقت به پاسخ های این فرد و اماده کردن فرد برای شنیدن نه

۴)خب من الان نمیتونم جواب قطعی بهت بدم باید الان حتما جواب قطعی رو بگم؟

۵)واقعیتش.... نمیتونم...شرمنده ولی میوتونی ازX کمک بگیری یا میتونی این کار بکنی....

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی