علی هادیان حقیقی

رهاورد(فطرت ثانی من)

علی هادیان حقیقی

رهاورد(فطرت ثانی من)

سلام خوش آمدید

اگه یکی جلومون غش کرد چه خاکی به سر بریزیم؟

جمعه, ۳۱ شهریور ۱۴۰۲، ۰۸:۳۱ ق.ظ

4 سال پیش ماه رمضون رفته بودم مسجد نماز. یک دفعه ای وسط نماز یکی تققق افتاد رو زمین وغش کرد!

من فقط مثل ماست مونده بودم چیکار کنم.

یکدفعه ای آقای کناری من پای بنده خدایی که بیهوش شده بود رو گرفت برد بالا مثل شکل زیر

در صورت بیهوش شدن شخص پاهاش رو اینطوری ببرین بالا(علما میگن 30 سانت کافیه)

در صورت بیهوش شدن شخص پاهاش رو اینطوری ببرین بالا(علما میگن 30 سانت کافیه)

خداروشکر طرف بهوش اومد.

بیهوش علت های مختلفی میتونه داشته باشه. مثلا هوای گرم وکمبود آب در بدن،خستگی شدید،ایستادن های طولانی،اضطراب،خبر بد ناگهانی که به صورت شوک به طرف وارد میشه،افتادن فشار خون و....

اگه خیلی ساده بگم موقعی که طرف بیهوش میشه خون به سلول های مغزی نمیرسه برای همین باید خون به سلول های مغزی رسوند

باید ونباید های بعد غش کردن:

  1. موقعی طرف افتاده رو زمین. به سمتش برید وبه آرومی شونه هاش رو تکون بدید.آقا خانم بیداری؟

  2. اگه نفس میکشه که احتمالا بیهوش شده ولی اگه نفس نمیکشه شاید دچار سکته قلبی شده که باید طبق این پست پیش برید.(انجام CPR)

نکته ای که وجود داره اینه که موقعی که فرد غش کرده وهوشیار نیست،به هیچ وجه بهش آب قند ندید چون ممکنه باعث خفگیش بشه.

علاوه بر اون لباس های تنگش رو باز کنین تا فرد راحت تر نفس بکشه. مثل یقه،کمربند و...

در انجام اقدامات بالا به هوش نیامدن(بعد از 15 دقیقه هنوز به هوش نیومد) شخص بهتره که به اورژانس115 تماس بگیرین به احتمال زیاد شخص دچار شوک شده.

 

در صورتی که امکان دراز کشیدن نیست(مثلا طرف تو هواپیما بیهوش شده)، می‌توان سر بیمار را در حالت نشسته وسط دو زانو قرار داد. مثل عکس زیر

 

همچنین می‌توان با پاشیدن کمی آب سرد به صورت بیمار یا وارد کردن محرکی به او باعث انقباض دوباره عروق و برگشت به حالت هوشیاری شد.(البته یک جا دیگه خونده بودم که میگفت این کار نکنین وبه جاش یک پارچه مرطوب رو پیشونی طرف بذارین)اما اگر فرد به محرک‌ها پاسخ نداد، ارزیابی علائم حیاتی (نبض و تنفس) و در صورت لزوم، اقدامات اولیه چون احیای قلبی(CPR) و ریوی تا رساندن بیمار به مراکز درمانی ضروری است.

 

علاوه بر اون سعی کنین دور کسی که غش کرده رو خلوت کنین. اگه پنجره بسته هست باز کنین تا هوای تازه به شخص برسه.

 

 

 

 

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی