علی هادیان حقیقی

رهاورد(فطرت ثانی من)

علی هادیان حقیقی

رهاورد(فطرت ثانی من)

سلام خوش آمدید

چطور نه بگیم؟

چهارشنبه, ۲۶ آبان ۱۴۰۰، ۰۴:۳۷ ب.ظ

قیافه دوستم وقتی بهش نه گفتم...

قیافه دوستم وقتی بهش نه گفتم...

امشب یکی از بچه ها برای یک پیشنهادی بهم زنگ زد کلی توضیح مقدمه چینی ،خوبی خوبم بعد پیشنهادش رو مطرح کرد

من هم رک و مستقیم گفتم نه نمی تونم واقعیتش. منتهی طوری بهش (( نه)) گفتم که خودم دلم یک لحظه کباب شد

یک لحظه مکث کرد من فکر کردم تلفن قطع شده بعد گفت نه پس؟ باشه خداحافظ....(با لحن ناراحتی)

حالا جدای از تعامل ها و رفتارها این روزها کلا لیبرالی و رو حساب۲*۲=۴شده تا برای کسی سودمند نباشی از دفترچش حذف میشی من خیلی بد به طرف نه گفتم حالا برای یاداوری خودم ویادگیری شما میخوام نحوه نه گفتن رو بگم‌‌

این دیالوگ ها وجملات منه شما میتونین تغییرش بدین.

 

ببینید این کار۴مرحله داره

۱) قلبا میخوای اون کار رو قبول کنی یانه؟

ینی بدون رودرواسی باخودت قلبا دوست داری بگی اره واون پیشنهاد رو قبول کنی اگه دودلی و

ترازو نه بیشتر میچربه پس تصمیم رو بگیر(تصمیم به نه گفتن)

پس اگه تصمیمت اره است که هیچی

ولی اگه جوابت

نه برو مرحله ۲

پی نوشت مهم: وقتی قلبا مایل به انجام یک کار یا قبول درخواست نیستین سعی کنین از درجه احساس عذاب وجدانتون کم کنین

 

به قول محمد رضا شعبانعلی

در نه گفتن روی خود موضوع متمرکز شوید و مسئله را شخصی فرض نکنید

مدام در ذهن خود، تکرار کنید که بحث بر سر یک «درخواست» و «پاسخ آن درخواست» است.

 

بحثی بین شما و طرف مقابل وجود ندارد.

 

با این نوع فکر کردن، هم می‌توانید راحت‌تر «نه» بگویید و هم در مذاکره خود، به سمت حمله به طرف مقابل، متمایل نخواهید شد.

 

خب داشتم مراحل رو میگفتم

۲)مقدمه چینی وپرسیدن چند سوال از جزئیات ودادن بازخورد از صحبت های فرد پیشنهاد برای اماده کردن فردبرای شنیدن نه

مثلا اینکه ((اها پس فرایندش این طوریه. بعدش چی؟ پس منظورت اینه که..))

 

۳)پرسیدن جمله ((من الان باید بهت جواب قطعیمو بگم؟)) یا(( من باید بپرسم یا فکر کنم الان نمیتوتنم جواب قطعی بهت بدم))

اکه گفت بعدا هم میتونی که خب میگی باشه بذار فکرام رو بکنم بهت میگم اگه هم گفت نه همین الان بگو میگی: چون نمیتونم قول قطعی بهت بدم جوابم منفیه شرمنده.

به قول "چارلز نیلسن"

به تجربه آموخته ام که وقتی کسی از من پاسخ "آری" یا "نه" می خواهد، اگر مرا تحت فشار زمانی قرار داد، بلافاصله پاسخ "نه" را بگویم. چون پاسخ منفی را می توان بعدا به پاسخ مثبت تغییر داد. اما برای تغییر دادن پاسخ مثبت، معمولا دیگر فرصتی نیست. آن هم برای مخاطب شتابزده ای که آن را با فشار اخذ کرده است.

 

 

۲پی نوشت:

معمولا در درخواست های مالی مثلا اینکه ۳تومن داری بهم قرض بدی نمیشه گفت حالا بذار برم فکرام رو بکنم همونجا باید نه رو گفت و به فردا وپس فردا نبابد انداخت بحث مالی شوخی نداره وقتی جوابتون نه هست محترمانه میگید نه. منتها طبق مراحلی که بهتون دارم میگم نه بگید

 

پی نوشت۲:

حالا الان نمیتونم جوابت رو بدم به ابن معنی نیست که به طرف بگی دو هفته دیگه بهت میگم همون شب بعد مکالمه وگفتو گو تون بگو نه کلک قضیه رو بکن

 

۴)استفاده از ولی میتونی....//ولی یکی هست.....

اگه مورد یا شخص جایگزین برای فرد دارید میتونین بهش پیشنهاد بدین

 

خلاصه مبحث:

سلام

سلام

خوبی خوبم

۱)دادن پیشنهاد به شما

۲)تصمیم قلبی اره یا نه

اگه نه

۳)استفاده از جملاتی

پس منظورت اینه که...،اها پس کاراش اینطوریه،برای این کارمیخوای،فرایندش چطوریه

مانند وگوش دادن با دقت به فرد مورد نظر واماده کردن فرد برای شنیدن نه

۴)خب من الان نمیتونم جواب قطعی بهت بدم باید الان حتما جواب قطعی رو بگم؟

۵)واقعیتش.... نمیتونم...شرمنده ولی میوتونی ازX کمک بگیری یا میتونی این کار بکنی....

 

پی نوشت: بعضی جاها باید مقتدرانه ورک بگی نه.مثلا اگه سیگاری نیستی ودوستت چندبار سیگار بهت تعارف میکنه اینجا محکم وجدی ومودبانه میگی نه .

 

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی