علی هادیان حقیقی

رهاورد(فطرت ثانی من)

علی هادیان حقیقی

رهاورد(فطرت ثانی من)

سلام خوش آمدید

کاش وقتی کنکور داشتم میدانستم...

يكشنبه, ۴ مهر ۱۴۰۰، ۰۳:۲۳ ب.ظ

 

 


۳پیش نوشت
۱)این متن یک متن دل نوشته نیست، شاید جایی دیگر از کنکورم برایتان دلنوشته نوشتم
فعلا با رویکردی پوزیتویستی به کنکور، حسرت ها واشباهات خودم ودیگران میگویم
این ها حاصل سال ها خاک خوردن است....

۲) نکات مشاوره اساتید نظیر آقایان دیبازر وافشارو گلی و.....
پس خوب گوش فرا دهید

۳)این متن رو جایی سیو کنین وچاپ کنین وبا تمام دقت و وجود بخونین شاید مسیر شما رو عوض کرد

۱)از کجا امده ام آمدنم بهر چه بود؟

 

هدف خلقت وزندگی چیه؟
دچار پوچی شدم.
نمیدونم معنی و هدفم در زندگی چیه؟


این ها سوال ها ومشکلات رایج بود که در ذهن من میپیچید نمیدونستم اصلا چه رشته ای میخوام برم اصلا رشته انسانی رشته خوبی برای من بود یا نه اینکه بعد کنکور چه رشته ای رو میخوام بخونم واز طرف دیگه به طرز عجیبی دچار خلا معنایی شده بودم

هی اون شعر حافظ که میگفت از کجا امده ام امدنم بهره چه بود.....در ذهن من تکرار میشد.این پوچی فرایند درس خوندن ون رو به کلی مختل کرده بود باعث شده بود

حتی چند هفته ای از درس بزنم کتابی،مقاله ای فایل صوتی بخونم تا معنی زندگیم رو پیدا کنم

غافل از اینکه معنی زندگی با یک هفته دوهفته یک دونه کتاب خوندن چهار تا فایل صوتی

گوش دادن پیدا نمیشه.
پس چه باید کرد؟
پاسخ:
۱)معنی زندگی رو

خیلی پیچیده نکنین

زیاد هم بهش فکر نکنین

این باعث گیج ترشدن

و

حتی به مرحله جنون رسیدن شما به خصوص در سال کنکورمیشه. همین طوری آدم تو سال کنکور مجنون هست.

معنی زندگی چیزی نیست

که با یک روز دو روز بدست بیاد معنی زندگی در گذر زمان ودر ارتباط با ادم های مختلف بوجود میاد حالا که کنکوری شدین واز جامعه فاصله گرفتین زیاد به دنبال معنی زندگی به اون معنا اکسیر نایاب که باید بگردین وپیداش کنین نباشین
انشالله دانشجو که شدین یکم دستتون بازتر شد میتونید برید وکار های مختلفی رو تجربه وپیدا کنین ومعنایی به زندگیتون بدین.

پس
۱)معنی زندگی اکسیر نایابی نیست که اونقدر پیچیده اش میکنین
۲)زندگی به خودی خود معنایی نداره این ما هستیم که بهش معنی میدیم(دکتر هولاکویی)


هرچند که بازم کتاب میتونه کمک بکنه

دو کتاب به غیر از ((انسان درجست وجو معنی)) هست که من نخوندم البته
((هربار معنی زندگی را فهمیدم عوضش کردند))
((درباره معنی زندگی ویل دورانت))

۲)من اصلا نمیدونم به چی علاقه دارم برای همین درس نمیخونم.

 

طرف بعد۱۲سال کار ودرس تو یک رشته تاپ نمیدونه علاقه اش چی بود یا تازه میفهمه به این مورد علاقه مند نیست(نمونش آقای شهاب اناری) من وشما که جای خود دارد پس زیاد نگران این مورد هم نباشین.
علاقه موردی کاملا متغییره

من کسی بودم که

فکر میکردم حتما میرم رشته روانشناسی ویا دوستم که کلا دوره دبیرستان مقاله های دانشگاهی روانشناسی رو میخوند!

و با قطعیت میگفت میخوام برم روانشناسی!
اما نه من ونه دوستم

هیچ کدوم روانشناسی نرفتیم.هر دو رفتیم حقوق.

من از انتخابم راضی ام دوستم رو نمیدونم.

شاید ده سال دیگه نظرم عوض بشه.


علاقه هم مثل معنی زندگی نیست که شما با ردیاب برید پیداش بکنین
چیزی که در گذر زمان شاید متوجهش بشین.
شما تا نرید ویک کاری رو تجربه نکنین اون هم بذای مثلا حداقل چندماه نمیتونین بگید که من به این کار علاقه دارم یا نه.حالا هم که کنکور دارید نمیشه همچین کاری کرد

چرا میتونین یک اطلاعات کلی از رشته الانتون(ریاضی،تجربی،انسانی) ویا رشته آیندتون(مثلا حسابداری،مهندسی،پزشکی،حقوق و....) بدونین.
مثلا خود من عاشق مطالب خوندنی بودم وهستم و بیزار از محاسبه خب قطعا رشته حسابداری که پر از کتاب هایی که همش با مسئله محاسبه سر وکار داره برای من مناسب نبود.

پس اگه میخواین ببینین به رشته علاقه دارید یا نه میتونید کلیتی از رشته ها رو مثل مثال بالا ببنیند اما مطمئن باشین که نمیتونید تضمین بکنین من حتما به این رشته علاقه دارم یا نه.

اونایی هم که میگن من مثلا عشق پزشکی دارم یا عشق حقوق مطمئن باشین کلشون داغه نمیفهمن چی میگن.چون اصلا کار مرتبط رشتشون رو انجام ندادن که میان همچین حرفی میزنن.

لب کلام:علاقه ومعنی زندگی چیزی نیست که از توگونی به شما بدن بگن مال شما،این دو رو در گذر زمان ودر اثر تجربه اون کار میتونید پیدا کنید.الانم وقت پیدا کردنش نیست بشینین درساتون رو بخونین!(خطاب به کنکوری ها بود اگه کلاس دهمیا یازدهم هستین حتما برید واز متحصصین اون رشته درباره کارشون سوال کنین.)

۲)نمیدونم چه مرگمه گاهی وقتا حسش هست گاهی وقتا نیست


پاسخ این سوال از حوصله این متن خارجه ولی
تاکید موکد به دوستان میکنم که حتما فایل ها وکتاب های زیر برسی بکنن وبخونن.اخر هفته ای وقت داشتبن ببینین.
Search in google
((چطور روزی ده ساعت درس بخوانم ایلولا))
((کارعمیق ایلولا))
((یادگیری هوشمندانه ایلولا))

ایجاد انگیزه۱

ایجاد انگیزه ۲

ایجاد انگیزه۳

این مطالب از هزاران هزار مطلب وکلیپ انگیزشی بهتره یکبار برای همیشه ته این مسئله رو دربیارین تا اینقدر متوسل به تونی رابینز نشین.

۳)۸مرحله یادگیری رو به خاطر بسپار دیبازر(خیلی خیلی مهم)

تماشا فیلم
این یکی از مهم ترین حسرت هایم بود که این نکته چرا اینقدر دیر فهمیدم.

۴)هی الکی تست نزن


(حواست به پایه یادگیریت باشه)
حتما شما هم شنیدن که مورد داشتیم ((دانش اموز خفنه تراز۷۰۰۰به بالاممکنه روزی۷۰۰تا تست بزنه برای همین با انواع تیپ های سوال اشناست پس شما هم باید تعداد تستون رو بالا ببیرین)))
این مورد درسته

اما یک پی نوشت خیلی خیلی خیلی مهم داره.

کیفیت تست فدای کمیت تست نشه


یعنی یک تست غلط میزنی باید قشنگ دل وروده اش رو دربیاری از خود تست باز خودت سوال طرح کنی چون هدف یک تست فهم مطلب وطراح از یک متن کتاب اون رو نگاه کرده وتبدیل به تستش کرده.
نفهمیدی منظورمو؟
بذار مثال از دروس عمومی بزنم.
نگاه مثلا یک تست ترکیبی آرایه بهت دادن
شما با حذف گزینه جواب پدا میکنی بعد میفهمی اشتباه زدی
اینجا باید چند مورد برسی کنی.


اشتباه من در تست به خاطره....:


۱)بی دقتی وعجله کردن؟(تکنیک راه حل میدونستی اما عجله کردی.گول طراح رو خوردی)
برو ببین طراح چطور گولت زده

۲)نبود دانش لازم (مثلا ندونستن آرایه استعاره)
این نبود دانش لازم خوندنیه
یعنی سوال از کتن کتاب بوده تو یادت رفته یا فراموش کردی؟
یا اینکه نه حلیاتیه و یک تکنیک وروش داره تو نمیدونی ویاد نگرفتی
برای استعاره تکنیکیه یعنی شما نمیتونی با تعریف استعاره چیست بری تست استعاره بزنی.

پس باید بری و دل وروده ارایه استعاره رو دربیاری.
نه اینکه هی بری تند تند تست بزنی.
تو الان اینجا پایه بادگیریت مشکل داره.

یا اصلا تست رو درست زدی با حذف گزینه وباکمک جناس وتشبیه همین طوری راحت از سوال رد نشو برو استعاره سوال رو هم پیدا کن.

۴)دفتر اشتباهات


این مورد در ادامه مطلب بالا است.شما بعد هروز درس خوندنت باید یک بازخورد از دری خوندت بگیرمن که مثلا۵یاعت نشنستم درس خوندم چی از این۵ساعت درس حوندن دراومد؟
یک دفتر تهیه کنین ومباحثی رو که در یک تست،ازمون اشتباه زدین رو پایان همون شب بنویسین وبعداز اون وقتی رو برای رفع اشکالش بذارین.
مثلا من از درس خوندن امشب فهمیدم که مبحث افعال ثلاثی مزید رو هنوز مشکل دارم یا تو درک مطلب زبان هنوز ضعیفم

پس باید صفر تاصد افعال ثلاثی مزید رو تو برنامه ام بذارم


باز هم میگم زرت وزرت تست زدن فایده نداره اگه پایه یادگیری مشکل داشته باشه.هدف تست زدن به خصوص در اوایل سال مشخص کردنه اینکه کجا اشتباه یا بد یادگرفتی بری وهمون رو یادبگیری وبرطرف کنی پس۷۰۰تا تست زدن صرف بدچن یادگیری اساسی فایده نداره.
پی نوشت:البته وقتی پایه یادگیری شما شکل بگیره تعداد تست شما بالاهم میره. وبیشتر جنبه مروربراتون پیدا میکنه.

۵)جدول هفتگی برای خودت داشته باش


من با کتاب های گولمگولی کانون کاج ماج راحت نبودم برای کسی هم نسخه نمیپیچم اما یک جدول هفتگی داشتم برای کارام
تو اینجا شما کلیت برنامه رو مینویسین

 


الانم استفاده میکنم
می تونین حتی قسمت هایی از برنامتون رو یک روتین ثابت داشته باشین
مثلا
روز های فرد حتما ۵تا تست ارایه ترکیبی تو برنامه ام هست.
۵شنبه جمعه مرور مطالب
روز های زوج ۵تست قرابت
و....

۶)درس خوندنی که نمره نده فایده نداره.
کنکور ۲ تا چیز داره

 


وردی وخروجی
ورودی شما میشه درس خوندن خروجی شما میشه اون از اون حاصل ازدرس خوندن میدین.


درس خوندن مثل یک پروژه است مثل ساختن برجه شاید متوجه نشی دیوار کج رو ساختی
بنابرین لازمه که بلافاصله بعد مطالعه تست بزنین
واینکه هر دوهفته به خروجیت بازخورد بدی برجی مطالعاتی که ساختی رو ببینه.پس ازمون بسیارمهمه.
پس ۱۴ساعت درس خوندن صرف کار شاخی نیست اگه خروجی نده.

 


۵)روش مطالعه دروس ومنابع خوب رو دریاب.

میتونین از این دوسایت دریابین.

حسن گلی
دکتر علی رضا افشار

در اخر بگم

کنکور همه چیز نیست کنکور پایان کار تو نیست شاید اصلا شغل اینده تو چیزی بی ربط از رشته تحصیلی ات باشه ولو اینکه تاپ ترین رشته دنیاو کشور باشه.
اما به هر حال کنکور ودانشگاه وتحصیل انتخاب تو بوده وکنکور
میتونه در زندگی شما تاثیر بذاره

در اینکه چه دانشگاهی چه رشته ای قبول میشی وبا چه ادم هایی اشنا میشی شاید۱۵سال بعد کنکورت اصلا مشغول یک کاری غیر مرتبط با رشته ات بشی اصلا رشته ی دیگه ای بری اما بدون که کنکور با اینکه اولم گفتم همه چیز نیست اما میتونه یک مسیر یک پل برات جاهای دیگه باشه
کنکور تو رو مرد بار میاره
بهت خود کنترلی رو یاد میده
بهت مفهوم کار اصیل وعمیق رو یادمیده.
بهت مسیر واقعی موفقیت رو میگه

تو تو کنکور فرقی با مسی ورونالدو اونا هم تو مسیر موفقیت ان وهروز دارن تلاش میکنن تمرین شکست میخورن ناامید میشن دوباره اشتباهات رو انالیز مینن وادامه میدن تو هم مثل همون یازیکنی هستی که هروز داری تمرین میکنی پس ارزش کارتو درسطح یک فوتبابیست مطرح،یک کارگردان مطرح،یک بازیگر مطرح یک ادم موفقه چرا که کار تو

یک کار اصیل وعمیقه

 


جایی که واقعا میفهمی‌که موفقیت ومسیر موفقیت واقعا ینی چی جایی که واقعا این مسیر با گوشت وپوست استخونت حسش میکنی هروز تلاش کردنه جنگیدنه ناامیدشدنه
باور کنین درس خوندن اگه سخت ترین کار دنیا نباشه اسون ترین کار دنیا نیست درس خوندن ویادگرفتن مطلب اکادمیگ یک هنره
پدر من(یک صنعتی شریفی۳۰سال پیش) بعد۳۰سال هوس درس خوندن تو دانشگاه یک دانشگاه چلقوز اباد برای ارشد کرد(البته با کمال احترام خدمت پدر عزیزم) واقعا شب امتحان به گریه کردن افتاده بود? به خاطر فشار مطالعه ومباحث.
حالا اون بنده خدا کنکوری نبود

 

جایی که میفهمی خوندن کتاب موفقیت در۲۰روز
کلیپ انگیزشی۴دقیقه به تنهایی صرف انجام اون وقت تلف کردنی بیش نیست.

میفهمی خیلی یک صبحه دیگه یک صدایی تو گوشم میگه نیست.
پس خودتون رو با انگیزه های لحظه ای گول نزین اینا فقط مکمل اند مسئله رو از ریشه پیدا کنین.
کنکور مسیر تنهایی وخاک خوردنه
کنکور چیزی است که تا اخر عمر یادت خواهد موند کلکش را خوب بکن.

پی نوشت
من مشاور کنکور نیستم حداقل تصمیمی گرفتم نباشم این ها تنها تجربیات شخصی بنده است پس شاید همش به دردتون نخوره.

دکتر افشار وآقای گلی دو مشاور خوب در حوزه کنکور هستن وکلی فایل صوتی رایگان در حیطه های مختلف دارن که میتونین ازش استفاده کنین.
Search in google...
یا حق
۲۸آذر۹۹

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی