علی هادیان حقیقی

رهاورد(فطرت ثانی من)

علی هادیان حقیقی

رهاورد(فطرت ثانی من)

سلام خوش آمدید

تاثیرات فیلم های مستهجن بر سیم کشی مغز(2)

سه شنبه, ۹ شهریور ۱۴۰۰، ۰۱:۲۹ ق.ظ

زمانی که یک فرد مشغول دیدن فیلم ها و تصاویر مستهجن است، مواد شیمیایی منتشر شده توسط مغز،

با هم ترکیب و یک مخلوط لذت بخش فوق العاده تولید می کنند.

 این مواد از دوپامین، نوراپی نفرین، اکسی توسین، وازوپرسین، اندورفین و سروتونین تشکیل شده است. 

هر زمان که تجربیات دلپذیری دارید، مغز شما سطوح بالایی از انتقال دهنده عصبی دوپامین را آزاد می کند.

دوپامین یک بازیکن بزرگ در سیستم پاداش مغز است.

دوپامین معمولا چیز خوبی است، ما را سالم و شاد نگه می دارد و بخش مهمی است از آنچه که ما را قادر

می سازد، روابط را تشکیل دهیم و عاشق شویم. 

با این حال، زمانی که محرک لذت مکرر یا طولانی تکرار شود، مغز بیش از حد از دوپامین دریافت می کند.

با گذشت زمان، همان طور که در مورد همه اعتیادها صادق است، مغز شما دیگر به دوپامین حساس نیست و مغز سیگنال های لذت را نمی شناسد.

دفعه بعد که به تماشای این موارد می پردازید دوپامین ترشح شده در مغز به شما می گوید: “یادت باشد که این را از کجا بدست آوردی؟ برو و بیشتر بیار”. به همین دلیل فرد نیاز بیشتری برای دیدن احساس می کند.

یکی دیگر از مواد شیمیایی، نوراپی نفرین است. هنگامی که این مواد شیمیایی منتشر شود، هوشیاری و تمرکز ایجاد می کند. این مواد همانند آدرنالین در بدن عمل می کنند. به مغز آگاهی می دهد که آماده باش زیرا چیزی در حال اتفاق افتادن است.

اکسی توسین و وازوپرسین هورمون هایی هستند که به تشکیل خاطرات بلند مدت کمک می کنند. و به فرد نشان می دهند که چه چیزی باعث لذت او شده است.

اندورفین ها مواد مخدر طبیعی بدن هستند. و باعث ایجاد لذت در تمام بدن می شوند. سروتونین نیز پس از ارضای جنسی ترشح شده و آرامش را به ارمغان می آورد.

این سیستمی است که هنگام دیدن فیلم ها و تصاویر مستهجن در بدن اتفاق می افتد. این فیلم ها و تصاویر می توانند اعتیاد ایجاد کنند زمانی که به یک وسواس و مشغولیت فکری تبدیل شود. اگر شما به جای انجام کارهای روزانه دائماً در حال جستجو، تماشا و پیدا کردن این فیلم ها و تصاویر هستید، پس شما به آنها اعتیاد دارید. 

تحریک بیش از حد مدارات پاداش – مثل جهش تکرارشونده دوپامین درنتیجه نگاه کردن به پورنوگرافی – حساسیت‌زدایی می‌آورد.

همانطور که گری ویلسون توضیح می‌دهد،((وقتی گیرنده‌های دوپامین بعد از تحریک زیاد افت کنند، مغز هم درست واکنش نمی‌دهد، به همین دلیل از آن لذت احساس پاداش کمتری خواهیم کرد.))

این باعث می‌شود که فرد به دنبال احساسات قوی‌تری برای رضایت باشد – مثلاً به دنبال محرک‌های جنسی شدیدتر، جلسات پورن طولانی‌تر یا تماشای مکررتر این محتواها. درنتیجه این هم مغز بی‌حس‌تر خواهد شد.

 

در نهایت مغز شما خسته و فرسوده می شود و تولید دوپامین را متوقف می کند. شما تلاش می کنید که همان لذت را بدست آورید اما بدن شما پاسخگو نیست و دوباره بیشتر از قبل به تماشا می نشینید.

 

منبع

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی